Groningse buurtteams verdiepen zich in verleiden en activeren

25 mei 2016

Tijdens de regiotafel in Groningen op 18 mei deelden de deelnemers veel nuttige ervaringen en tips. Twee veelvoorkomende thema’s vroegen extra aandacht: hoe zorg je dat bewoners naar je buurtbijeenkomst komen en hoe enthousiasmeer je bewoners om ook daadwerkelijk aan de slag gaan met energiebesparing? Twee groepen ging elk met een thema aan de slag. Sneltekenaars visualiseerden de ideeën in een tekening.

Hoe zorg je dat bewoners naar je buurtbijeenkomst komen?

Buurkracht buurkracht 18 mei djoera lucas
Creatieve output groep 1

  • Persoonlijk contact met je buurtgenoten speelt een cruciale rol. Dat begint al bij het eerste contact. Maak een persoonlijke uitnodiging en bel aan om ‘m persoonlijk af te geven. Bouw een band op.
  • Zorg vervolgens dat de bijeenkomst aantrekkelijk is. Waarom organiseer je geen High Energy Tea, waarin je je buren op een informele manier leert kennen? Dan kun je ze in de praktijk laten ervaren hoeveel energie de waterkoker verbruikt om thee te zetten en hoeveel energie het kost om cupcakes te maken. Als kers op de taart kun je ook een lokale bekendheid uitnodigen die zijn eigen verhaal doet.
  • Stem acties op de vrouw af. Uit Buurkracht-onderzoek blijkt overigens dat de vrouw op een heel andere manier naar energiebesparing kijkt dan een man. Als je de eerste resultaten van het onderzoek leest, zul je zien dat het heel interessant kan zijn om je acties op de vrouw af te stemmen. Die High Energy Tea is het overwegen waard.
  • Ga kennis delen. Maak posts over herkenbare dagelijkse situaties en het energieverbruik. Of biedt via Facebook de warmtecamera aan, zodat mensen inzicht kunnen krijgen in de warmtelekken in hun eigen woning. Of laat zien hoe een elektrische auto werkt. Zorg dat je likes krijgt, zodat je je bijeenkomsten via social media kunt promoten.

Hoe enthousiasmeer je bewoners om ook daadwerkelijk aan de slag gaan met energiebesparing?

Buurkracht buurkracht 18 mei hanna lot
Creatieve output groep 2

  • Goede communicatie is de eerste stap. Zorg voor aansprekende en enthousiaste verhalen. Met voorbeelden waar mensen zich in herkennen en die ze tot nadenken zet. Publiceer die verhalen in een knipselkrant of op de Buurkrachtpagina. Of stuur goednieuwsbrieven rond. Zorg ook dat je voorlichtingsmateriaal op orde is. Maak goede folders waarin precies staat wat je te bieden hebt.
  • Laat mensen voorbeelden van energiebesparende maatregelen zien en ervaren. Organiseer excursies naar zonneparken en windmolens. Nodig experts en ervaringsdeskundigen uit op je bijeenkomsten. En organiseer liever verschillende bijeenkomsten rondom speciale thema’s, zoals windmolens, zonnepanelen of duurzaam koken, dan een algemene bijeenkomst.
  • Denk ook aan leuke alternatieve bijeenkomsten. Doe een gezelschapsspel, waardoor bewoners op een speelse manier leren hoe het zit met duurzaamheid en inzicht krijgen in de mogelijkheden om je energieverbruik te laten dalen of zelf energie op te wekken. Of organiseer een kookcursus over inductiekoken.
  • Ga met de bewoners om de keukentafel zitten. Niets gaat boven een persoonlijk gesprek. Geen twee huizen en geen twee huishoudens zijn gelijk. Ga samen na hoe groot het energieverbruik is en waar de kansen voor energiebesparing liggen. Wijs op de belastingvoordelen voor isolatie. En mislukking bestaat niet. Lukt het niet in een persoonlijk gesprek? Er is altijd een andere weg om je succes te bereiken.

Tekeningen: LOT of Illustrations.

Een bijeenkomst bij jou in de buurt?