Gezond én duurzaam eten, hoe doe je dat?

13 oktober 2017

De productie van voeding kost hoe dan ook energie. Jouw voedingspatroon heeft dus impact op het milieu. Maar het maakt daarbij wel uit wát je eet. Wat ligt er op jouw bord? Vijf tips om een duurzaam en gezond diner op tafel te zetten.

Buurkracht zeewier
Zeewier, de nieuwste trend op ons bord

Duurzame voeding is hip en happening. Maar wat precies duurzame voeding is, daarover valt te twisten. Zo is het bij vleesconsumptie duurzaam om het hele dier van kop tot staart te eten. Dan kom je al snel uit bij bewerkte vleesproducten, zoals worst, maar die zijn weer minder gezond. Of denk aan scharrelvlees: vanuit het oogpunt van dierenwelzijn lekker duurzaam, maar vanuit milieuperspectief juist weer minder. Welke keuzes zijn altijd goed?

1. Koop, kook en eet wat je nodig hebt

Gewoon eten wat je nodig hebt klinkt als een open deur, maar in de praktijk is het vaak anders. Alles wat je meer eet, moet je lichaam extra verbranden, en het is ook nog eens een extra belasting voor het milieu. En liefst op maat kopen en koken. Want voor je het weet, gooi je een deel weg – per jaar verdwijnt 40 kilo voeding per persoon in de prullenbak.

2. Eet meer plantaardig

Vlees en zuivel, en dan met name rundvlees en kaas, zijn verantwoordelijk voor meer dan de helft van het broeikaseffect van de Nederlandse landbouw. Minder vlees eten is vaak ook goed voor je gezondheid. Er zijn prima vleesvervangers op de markt, van noten tot peulvruchten. En wat het helemaal gaat worden: zeewier.

3. Kies je vis bewust

De Gezondheidsraad adviseert om eens per week vis te eten. Goed voor hart en vaten, maar minder goed voor het milieu. Probeer daarom te kiezen voor vissoorten waarvan de vangst of kweek het minst schadelijk is, liefst met het keurmerk Biologisch, MSC en ASC.

4. Kies seizoensgroenten

Wil je je ecologische voetafdruk beperken, kies dan voor groenten en fruit uit het seizoen en de regio. Dat is zeker duurzamer dan groenten en fruit die uit het buitenland komen, of gekweekt zijn in kunstmatig verlichte en verwarmde kassen. In deze herfstmaanden heb je keuze genoeg: van aardpeer tot spruiten en van rode en boerenkool tot prei en pastinaak.

5. Wees zuinig met energie in de keuken

Het helpt ook om in de keuken op je energieverbruik te letten. Hou bijvoorbeeld de deksels op je pannen. Dat kost minder energie, want de warmte blijft in de pan. En draai het vuur laag als het eten nog even moet pruttelen. Eten over? Laat het afkoelen voordat je het in de koelkast zet. Ga je eten ontdooien? Haal het dan ruim voor etenstijd uit de vriezer en laat het ontdooien in de koelkast. Dan bespaar je dubbel, want zo werkt het als een koelelement. En zo zijn er nog meer tips om energie te besparen in de keuken.

Gas, elektrisch, oven of magnetron?

Hier het gemiddelde energieverbruik per bereidingswijze op een rij:

  • Gas: 37 m3 per jaar
  • Keramisch koken: 225 kWh per jaar
  • Inductiekoken: 175 kWh per jaar
  • Oven: 2,11 kWh per uur
  • Magnetron: 1,26 kWh per uur

Eten opwarmen in de magnetron gaat meestal een stuk sneller dan in de oven of pan. Daarom is dat uiteindelijk ook energiezuiniger.

Een bijeenkomst bij jou in de buurt?