Gebruik je troef: persoonlijk contact

01 juni 2017

Als je je buurtgenoten enthousiast wilt maken om samen energie te besparen, heb je een geweldige troef in handen: je bent dichtbij en je kent al een aantal mensen. Dat betekent dat je een-op-een contact kunt leggen. En dat is nog altijd de meest effectieve manier om je verhaal onder de aandacht te brengen. Vijf gouden tips om die troef met succes in te zetten.

Wil je meer weten? Bekijk hier het overzicht van tips voor samen activiteiten ondernemen.
 

Buurkracht 8 ondertussen color klein %281%29
Mensen bij je plannen betrekken, doe je juist met persoonlijk contact

1. Ga langs de deuren

Je kunt natuurlijk in de hele buurt een brief of flyer in de brievenbus gooien, maar mensen bij je plannen betrekken werkt het beste in het persoonlijke contact. Alleen al omdat je dan je eigen enthousiasme kunt overbrengen en direct vragen kunt beantwoorden. Spreek mensen aan op het schoolplein, bij de buurtbarbecue, op de sportclub. Of pak het systematisch aan en maak een paar avonden vrij om langs de deuren te gaan. Gewoon even aanbellen. Tussen 19.00 en 20.00 uur is je trefkans het hoogst: dan zijn veel mensen thuis, hebben ze net gegeten en zitten ze nog niet midden in een film. Ben je met een groepje mensen, dan kun je de adressen verdelen, liefst zo dicht mogelijk bij ieders eigen woning. Zo treft ieder zijn eigen buren en bekenden en het scheelt natuurlijk tijd.

2. Weet wat je wil zeggen

Net als jijzelf zijn anderen druk met kinderen, familie, werk, koken, eten, boodschappen doen en televisie kijken. Ze staan niet automatisch open voor jouw verhaal. Zorg dan ook dat je weet wat je wil bereiken als je langs de deuren gaat: wil je dat ze kennismaken met je initiatief? Dat ze naar een bijeenkomst komen? Of wil je eerst inventariseren welke behoeften en wensen er in de buurt leven? Hou dat dan tijdens je gesprekken scherp in de gaten en probeer niet te veel doelen in één keer te bereiken.

3. Steek je verhaal positief in

Je hoeft geen groot spreker te zijn om je enthousiasme over te brengen. Zolang je zelf van je verhaal overtuigd bent, kun je eigenlijk geen fouten maken. Behalve dan met het opgeheven vingertje gaat staan. Het werkt het beste als je mensen prijst om wat ze al gedaan hebben en wat ze misschien nog meer willen doen. Mensen waarderen het minder als je meteen wijst op de spleten in de sponningen en het enkel glas. Mensen houden meer van een lach en dan van een preek.

4. Verzamel e-mailadressen

Als mensen niet onmiddellijk mee willen doen, willen ze meestal wél graag op de hoogte blijven. Geef mensen daarom al in een vroeg stadium de gelegenheid om hun e-mailadres te geven, bijvoorbeeld op je ronde langs de deuren. Zo kun je buren die nog aarzelen, ook betrokken houden. En ze op die manier later nog eens over de streep trekken.

5. Wees zelf ook bereikbaar

Als je een buurtinitiatief opzet, kun je reacties verwachten. Vragen. Opmerkingen. Aanmeldingen. Tips. Maak het je buurtgenoten daarom zo makkelijk mogelijk om jóu te bereiken. Voeg bijvoorbeeld je e-mailadres of website toe aan alles wat je online en offline verspreidt. Het zou zonde zijn als geïnteresseerde buurtgenoten je niet weten te vinden, want elke reactie is er weer één!

Vraag het gratis Buurkracht Jaarboek aan