De kunst van het verleiden

25 november 2016

Hoe motiveer je mensen om hun gedrag te veranderen? Hoe beweeg je ze om mee te doen aan acties? Hoe maak je ze enthousiast voor jouw verhaal? Richard Kemper beheerst de kunst van het verleiden tot in de puntjes, als cabaretier en voorheen gevierd reclamemaker. Tijdens de Buurtendag bracht hij het publiek zijn beste communicatietips bij.
Bekijk hier zijn knallende filmpje!

Cabaretier en ex-reclameman Richard Kemper


Tip 1: Succes creëert succes

Uitstraling is belangrijk. Laat zien wat je bereikt hebt, hang bijvoorbeeld spandoeken op met ‘Op nummer 19 wordt 600 euro bespaard’. En in plaats van mensen te vragen of ze mee willen doen, kun je ook zeggen: ‘Wij gaan dit doen, wij gaan geld besparen. Je hebt nú de kans om mee te doen.’ Zo geef je mensen het gevoel dat ze op een rijdende trein kunnen stappen. Sterker nog: dat ze iets missen als ze niet meedoen.

Tip 2: Graag of niet

In het verlengde daarvan: richt je liever op de mensen die denken: hé, ik wil daar wel aan meedoen, dan dat je probeert iederéén te overtuigen. Twee, drie keer vragen moet genoeg zijn, en als iemand dan niet wil: tot ziens. Wij gaan door. Zo begin je misschien klein, maar als je dan met een groepje echt enthousiaste buren successen haalt, draaien de twijfelaars vanzelf bij.

Tip 3: Word niet die irritante buurman

Veel initiatiefnemers van Buurkracht hebben een warm hart voor duurzaam leven, voor energie besparen, en zitten diep in de materie. Waar je dan voor moet oppassen, is dat je niet met het opgeheven vingertje gaat staan. Het werkt veel beter als je mensen beloont, ze prijst om wat ze al gedaan hebben en misschien nog meer willen doen. Mensen houden wel van een lach en niet van een preek.

Tip 4: Resist the usual

Probeer iets te doen waardoor mensen je onthouden. Daarbij heb je als buurtteam een geweldige troef in handen: je kunt bij mensen langs de deuren gaan. Een-op-een contact leggen. Dat is heel bijzonder. Als je een allemansvriend wil zijn en met iedereen meebuigt, gaat het ‘m niet worden. Je moet soms ook ergens voor durven staan, dan kunnen mensen ook achter je gaan staan.

Tip 5: Wees jezelf

Ik heb liever een authentiek iemand die staat te stuntelen aan de deur maar echt gelooft in wat hij te vertellen heeft, dan een of andere gladjakker zoals ik, die met lange volzinnen iets staat te verkopen waar hij zelf eigenlijk niet helemaal in gelooft of waar hij niet genoeg van weet. Ik denk dat iedereen daardoorheen prikt. Zolang het echt is, kun je eigenlijk geen fouten maken.

Gevulde eieren

Voor Richard was de Buurtendag een eerste kennismaking met Buurkracht. “Het is een initiatief dat veel grotere bekendheid zou moeten krijgen.” Hij is zelf ook steeds milieubewuster. “We proberen er thuis echt op te letten. Overdag de verwarming uit, eerder een trui aan. We hebben dubbel glas en groene stroom van WindMee. Nu speelt de vraag: hoe krijgen we ons energieverbruik nog lager?” Toch gaan we Richard niet snel in een buurtteam tegenkomen. “Ik ga ook niet naar het buurtfeest of de buurtborrel. Niet omdat me dat niet leuk lijkt, maar ik heb nooit zo’n zin in groepsdruk. Voor je het weet, sta je gevulde eieren te maken voor de hele buurt; ik heb altijd nét dat klusje dat het meeste werk is. De kartrekkersrol is niks voor mij. Maar als je bij mij komt met een kant-en-klare actie waar ik me alleen nog maar voor hoef in te schrijven, dan zou ik daar zeker voor open staan.”

Javascript uitgeschakeld

Om Buurkracht.nl te bekijken moet JavaScript ingeschakeld zijn. Het lijkt er echter op dat JavaScript is uitgeschakeld of niet wordt ondersteund door je browser. Schakel je JavaScript in door je browseropties aan te passen en het opnieuw te proberen.

Hoe tevreden bent u met deze pagina?

Bedankt!

Uw feedback is met succes verstuurd.

Feedback?